NOWOŚĆ! Dieta z produktami z Biedronki
🐞 Prosta, tania, odżywcza!

SPRAWDŹ

Dieta przeciwzapalna to sposób odżywiania, który gwarantuje zdrowie!

Jakiś czas temu pisałem na temat tego, jak poprawić efektywność w pracy. Dziś poniekąd kontynuacja tego tematu, a mianowicie zmęczenia, które dotyczy chyba każdego z nas.

Czym jest zmęczenie, to chyba każdy z nas wie, natomiast nie każdy wie, że zmęczenie może być też chorobą. CFS czyli zespół przewlekłego zmęczenia to utrzymujące się w czasie (pół roku i więcej) uczucie wyczerpania i znużenia, które nie ustępuje nawet po odpoczynku i śnie. Choroba ta objawia się zmęczeniem na poziomie CUN (bóle mięśni, stawów, brak sił w kończynach, ogromne zmęczenie, zaburzenia neurologiczne, zaburzenia depresyjne, niskie ciśnienie, bradykardia i inne). No dobrze skoro już wiemy, że nie zawsze zmęczenie powinniśmy bagatelizować to, jak to się dzieje, iż z braku snu i przemęczenia ,,nagle’’ wpadamy w jednostkę chorobową, czyli chroniczne zmęczenie.

Do przyczyn przewlekłego zmęczenia zaliczamy m.in.: brak snu, przewlekłe infekcje, niedobory witaminowo-mineralne (anemia), przetrenowanie, anemia, dysbioza, nadmiar stresu, zaburzenia hormonalne, mitochondriopatie, dieta. Nie sposób wymienić wszystkie. Zaburzona homeostaza organizmu i dodatkowa ciężka praca, połączona z brakiem snu, to prosta droga do tej jednostki chorobowej.

Jednak te wszystkie zaburzenia mają jeden wspólny mianownik, a mianowicie stan zapalny. To waśnie on jest główną przyczyną przewlekłego zmęczenia, ale również wielu innych chorób. Jak radzić sobie z taką chorobą? Z pomocą powinien przyjść lekarz, fizjoterapeuta i dietetyk. A więc jak wygląda to z dietetycznej strony? Dieta przeciwzapalna jest kluczem do sukcesu, ładnie brzmi, ale co to znaczy? No to od początku z diety należy wyrzucić:

  • FasFoody i inne źródła tłuszczu trans-co to jest tłuszcz trans? Są to uwodornione oleje roślinne. Nadmierne spożycie tych tłuszczy zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy czy nowotworów. W aspekcie zmęczenia kwasy tłuszczowe typu trans wbudowują się w błonę komórkową (szybciej niż prawidłowe tłuszcze cis), przez co zmniejszają elastyczność i płynność błon komórkowych, wpływają również na aktywność receptorów i enzymów błonowych, przez co zaburzają funkcjonowanie komórki, również mitochondriów.
  • Syrop glukozowo-fruktozowy – potęguje stan zapalny w organizmie ponadto przyczynia się do chorób sercowo-naczyniowych, czy też stłuszczenia wątroby. Część badania odnosi się również do negatywnego wpływu syropu glukozowo-fruktozowego na hormony takie jak insulina i leptyna. Gdzie go znajdziemy? Prawie wszędzie, musimy dokładnie czytać etykiety, aby znaleźć produkty, które nie zawierają tego składnika.
  • Energetyki – unikamy ich również w diecie, ponieważ są naszpikowane sztucznymi dodatkami i mimo, iż dają uczucie skoku energetycznego, to równie szybko mamy tzw. zjazd energetyczny i chce nam się spać, spowodowane jest to sporą ilością cukru, jaka jest dodawana do tych specyfików. Energetykom stanowczo mówimy NIE!
  • Kawa- możemy ją stosować w przypadku przemęczenia natomiast, jeżeli jest to chroniczne zmęczenie to już raczej bym odradzał, gdyż może maskować objawy i będzie nietolerowana przez większość chorych. Jednak zawsze jest to sprawa indywidualna.

No dobrze to kilka produktów, które musimy odstawić, a co zatem możemy jeść?

  • Przede wszystkim pamiętajmy o podstawach, czyli odpowiednia ilość kalorii w diecie oraz makroskładników węglowodanów, tłuszczy i białek, aby mieć energię musimy dostarczyć organizmowi substratów do jej wytworzenia. Niedobór energii w diecie również jest dla organizmu stresem.
  • Zielone warzywa- absolutny numer jeden, bogactwo witaminy C, E, K, kwasu foliowego i innych witamin z grupy B. Zawierają również sporą ilość przeciwutleniaczy poprawiają wydolność mózgu i chronią przed chorobą Alzheimera. Spora ilość witamin z grupy B usprawni wytwarzanie energii w naszych mitochondriach i skutecznie poprawi naszą zdolność do wykonywania pracy umysłowej.
  • Zdrowe tłuszcze, czyli oliwa z oliwek, awokado i inne zawierają, polifenole, które poprawiają pamięć i zdolność uczenia się. Są źródłem wielu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach o działaniu przeciwzapalnym.
  • Ryby – są dobrym źródłem kwasów omega 3, które bardzo korzystnie oddziaływają na mózg poprzez poprawienie pomięci, skrócenie czasu zapamiętywania. Kwasy omega 3 są substratem do produkcji EPA i DHA, które również działają neuroprotekcyjnie i poprawiają sprawność mózgu, koncentrację, a także niwelują mgłę mózgową.
  • W diecie powinny znaleźć się również owoce, szczególnie te o ciemnym zabarwieniu czyli borówki, jagody, a także maliny czy jeżyny są bardzo dobrym źródłem antyoksydantów, dzięki czemu działają przeciwzapalnie.
  • Posiłki powinny być o umiarkowanym ładunku i indeksie glikemicznym, dzięki temu zapobiegniemy spadkom energetycznym i hipoglikemii, która będzie powodowała senność zmęczenie i chęć na coś słodkiego. Odpowiedni indeks glikemiczyny to taki, który jest poniżej 55 natomiast ładunek poniżej 10.

To tylko klika najistotniejszych aspektów diety, jest ich oczywiście dużo więcej. Pamiętajmy, iż dieta powinna być dopasowana indywidualnie i u jednych się sprawdzi, u innych niekoniecznie. No i oczywiście nie tylko dieta ma znaczenie, ponieważ ogromną rolę jak nie najważniejszą odgrywa tutaj styl życia, ale o tym w następnym poście. Tymczasem zapraszam do obejrzenia zapisu z live, którego prowadziliśmy z Aleksandrą Dębską, gdzie mówiliśmy o zmęczeniu zdecydowanie więcej.

Link poniżej:
https://www.facebook.com/SanDietpl/videos/2250564611829983/


Zainteresował Cię artykuł?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu