🔥 Nasz pierwszy eBook z przepisami 🍓 “TOP 5 – Zdrowe i pyszne" już dostępny w promocji❗ Kup teraz!

Dieta w chorobie Hashimoto

Artykuł, Choroby, Dieta, Zdrowie

Często pytacie nas co jeść w chorobie Hashimoto. Na ten temat poczytacie w artykule dla Muscle-Zone.pl

Hashmioto jest chorobą układu immunologicznego. Tarczyca jest tylko obiektem ataku. Choroba Hashimoto przebiega z powstawaniem stanu zapalnego. Choruje na nią około 10-20 krotnie, więcej kobiet niż mężczyzn. Choroba ta dotyka coraz młodsze kobiety, co widzimy w naszym gabinecie. Jak leczyć tą chorobę i jak to jest, że tarczyca jest niszczona przez nasz układ immunologiczny? Tego dowiedzie się tego czytając ten artykuł. Głównym zadaniem naszego układu immunologicznego jest ochrona przed patogenami takimi jak bakterie czy wirusy. Jednakże organizm osoby chorej na Hashimoto odbiera tarczycę, jako swojego wroga, co niesie ze sobą bardzo negatywne konsekwencje.

Organizm osoby chorej wytwarza przeciwciała przeciwko komórkom tarczycy i mówiąc kolokwialnie „zjada ją”. Hashmioto przez lata prowadzi do niszczenia i ostrego zapalenia tarczycy. Jak już wspomniałam, nie jest to choroba tarczycy, tylko układu odpornościowo/immunologicznego, dlatego z czasem mogą pojawiać się kolejne objawy takie jak celiakia, bielactwo, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca typu 1 czy anemia złośliwa.

Jak niwelować stan zapalny i co najważniejsze jak wspomóc się żywieniem w tej chorobie, aby nie rozwijała się?
Podstawą są jelita -> centrum naszej odporności. Jak więc niwelować stan zapalny? Jak wesprzeć jelita, aby sprawnie funkcjonowały? Jaką dietę zastosować, aby sobie nie zaszkodzić? To właśnie dieta przeciwzapalna przychodzi nam z pomocą. Dieta, która wycisza cytokiny – system żywieniowy, który jest pomocny dla schorowanego układu immunologicznego.

Dieta przeciwzapalna eliminuje jak sama nazwa wskazuje wszystkie czynniki prozapalane, do których możemy zaliczyć:

  • Cukier – a raczej jego nadmiar
  • Tłuszcze trans
  • Nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych
  • Przetworzona żywność
  • Przesmażone dania
  • Fast-Foody
  • Margaryny
  • Używki
  • Alkohol i papierosy

Oczywiście każdy z nas jest inny i dla jednego spożycie sera będzie promować stan zapalny ze względu na np. alergię a u kolejnej osoby – nie wywoła żadnego efektu. Dlatego dieta przeciwzapalna powinna opierać się na indywidualnej tolerancji produktów.
W chorobie Hashimoto konieczna może być dieta eliminacyjna. Dziś jednak skupimy się na podstawowych założeniach diety przeciwzapalnej a nie eliminacyjnej.

Wiemy już, co eliminować z diety, ale na czym dieta przeciwzapalna powinna się opierać?

Pierwszy punkt o który należy zadbać to odpowiedni dowóz kalorii, białka, węglowodanów oraz tłuszczów i innych składników odżywczych. Węglowodany wybierajmy z grupy produktów o niskim indeksie glikemicznym. Warto do diety wprowadzić alternatywne źródła węglowodanów takie jak komosa ryżowa czy gryka. Pamiętajmy, że dobre produkty zbożowe to produkty z pełnego przemiału: razowy i pełnoziarnisty chleb i produkty z razowej mąki, jak razowe makarony czy ciasta, płatki zbożowe i grube kasze.
Dieta powinna być bogata w kwasy omega-3 i co za tym idzie w ryby. W diecie przeciwzapalnej zaleca się spożywanie ryb 1-2 razy w tygodniu, szczególnie ryb tłustych morskich bogatych w kwasy tłuszczowe omega -3 (np. łosoś atlantycki, makrela, śledź, sardynka, halibut) korzystnie wpływające na nasz organizm. W okresie jesienno -zimowym można także sięgać po tran. Pamiętajmy o świeżych sezonowych warzywach i owocach. Jeśli mowa o warzywach i owocach, dobrze wybierać te które najbardziej brudzą białą bluzkę – borówki, aronie, jagody. Ta grupa produktów stanowi również źródło błonnika.


Zainteresował Cię artykuł?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu