Premiera! "Dieta na zdrową redukcję – wersja wiosna-lato"! Kompletna dieta już za 119zł! Kup teraz!

Jak prowadzić zdrowy styl życia? 4 podstawowe elementy: sen, relaks, sport oraz nastawienie

Dziś już trzecia część informacji na temat przewlekłego zmęczenia. W tym poście zawarłem informacje dotyczące typowo stylu życia. Odpowiedni styl życia powinien prowadzić każdy z nas, a nie tylko osoby z przewlekłym zmęczeniem. Dlatego w tym poście każdy znajdzie coś dla siebie. Zdrowy styl życia jest równie ważny, co zdrowa dieta.

Szczególnie powinniśmy zadbać o odpowiedni styl życia w przypadku:

  • Ciężkiej pracy
  • Braku czasu na solidny wypoczynek
  • CFS
  • Chorób autoimmunologicznych
  • Innych chorobach
  • Problemów ze snem
  • Problemów z koncentracją i skupieniem

No dobrze, ale o co chodzi z tym stylem życia, co należy wprowadzić do swojej codzienności, aby zachować zdrowie? 4 podstawy, ale tak często bagatelizowane, czyli sen, relaks, sport, nastawienie. A więc…

Sen – Podstawa wszystkiego, to wiemy już od dawna, to właśnie w nocy nasz mózg i cały organizm jest oczyszczany z toksyn, to w nocy zachodzą procesy autofagii i regeneracji. Brak snu przyczynia się do:

  • Osłabienia odporności
  • Cukrzycy
  • Zaburzenia rytmu dobowego
  • Insulinooporności
  • Zaburzeń kognitywnych
  • I wielu, wielu innych schorzeń

Jednak to już większość z nas wie, ale co zrobić, aby ten sen był wydajny? Przede wszystkim usuwamy z pola naszego zasięgu wszystkie czujki, migające lampki oraz smartfony. Unikamy również pozostałych emiterów światła niebieskiego (TV, komputer) na 2h przed snem, dlaczego? Niebieskie światło blokuje produkcję melatoniny, przez co może mieć duży wpływ na problemy ze snem, a jeżeli już uda nam się zasnąć, nie będzie to tak regenerujący sen, jakim mógłby być gdybyśmy odstawili te źródła. Co jeszcze?

Pamiętaj również o temperaturze, powinna być nieco obniżona około 18 stopni Celsjusza. Każdy z nas chyba wie, że śpi się lepiej, gdy jest chłodniej. Pamiętajmy również o czasie snu. Najbardziej regeneracyjny sen będzie miedzy godziną 22, a 6 rano. Wiem, wiem ciężko to spełnić, jednak warto się starać. Ważna jest również ciemność. Nie powinniśmy nic widzieć w sypialni, to również jest ważny aspekt zachowania prawidłowego rytmu dobowego.

Relaks – Pamiętajmy, aby w gonitwie każdego dnia znaleźć czas na relaks, dajmy sobie na to przyzwolenie. Aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował musimy redukować stres zarówno psychiczny, jak i fizyczny. Niestety bardzo często nie potrafimy odpoczywać, wydaje się to banalne, ale tak właśnie jest. Odpoczynek wiąże się z odcięciem się od pracy, telefonów, telewizora czy komputera. Jeżeli uważasz, że odpoczywasz przed komputerem czy przeglądając Facebooka, to jest to złudne. Każdy powinien znaleźć swój sposób na regenerację. Dla jednych będzie to spacer, dla innych drzemka, dla jeszcze innych joga czy pilates. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Redukcja stresu w ciągu dnia da nam efektywniejszą pracę i zdecydowanie może zapobiegać chronicznemu zmęczeniu. Pamiętać musimy o zdrowym balansie.

Sport – A raczej powiedziałbym odpowiedni sport, ponieważ nadmierna aktywność fizyczna może przyczyniać się do pogłębiania stanów zapalnych w organizmie i zamiast relaksu zmieni się to w kolejny czynnik prozapalny. Pamiętaj, aby nie uprawiać intensywnego treningu przed snem, może to być przyczyną bezsenności. Jednak sport bezspornie jest korzystny dla zdrowia. Poprawia dystrybucję tlenu w organizmie (zwiększa pojemność minutową i wyrzutową serca), zwiększa ilość mitochondriów (bardzo ważnych organelli, szczególnie w przypadku przewlekłego zmęczenia), zwiększa syntezę białek. Ponadto podczas wysiłku wydzielane są kanabioidy, które wpływają na nasze samopoczucie, co może działać relaksująco i uspakajająco. W przypadku przeładowania pracą i przemęczenia to aktywność fizyczna poprawia energię i niweluje zmęczenie bardzo szybko i efektywnie, choć oczywiście nie zawsze i nie u każdego.

Nastawienie – Kolejny ważny aspekt. Dajmy sobie przyzwolenie na zawalanie terminów, nie mówię tutaj o retorycznym, czy nie zwracaniu uwagi na terminy, na które się zobowiązaliśmy, natomiast dajmy sobie przyzwolenie na opóźnienie w wyniku przemęczenia czy braku czasu. Nie poświęcajmy wszystkiego, aby dopiąć termin. Oczywiście wiadomo, nie zawsze sobie możemy na to pozwolić, dlatego ważna jest kalkulacja, czyli to my powinniśmy wiedzieć, kiedy możemy sobie na to pozwolić. Dlaczego jest to takie ważnePonieważ często my napędzamy stres w swoim organizmie, przez co nasza praca staje się mniej efektywna i mniej wydajna. Ponadto w tym podpunkcie ważne jest również wspomnienie o relacjach między ludzkich. Dbajmy o nie, nasze nastawienie do życia może bardzo dużo zmienić, przytulajmy się, śmiejmy, cieszmy się z życia, a nasze wspólne życie będzie na pewno lepsze.

Podsumowanie: To kilka bardzo ważnych aspektów zdrowia. Myślę, że większość zgodzi się ze mną, iż mimo tego, że brzmią bardzo prosto, to wprowadzić je w życie w 100% jest niezwykle ciężko. Są to jednak podstawy podstaw, dlatego starajmy się je wprowadzać w nasze życie, aby nie doprowadzić naszego organizmu do stanu chorobowego. Tak jak napisałem na początku te 4 elementy powinien wprowadzić w życie każdy z nas. W przypadku osób z chronicznym zmęczeniem może to być zbyt mało, natomiast jeżeli uda nam się wprowadzić takie podstawy, to dopiero wtedy możemy pójść o krok dalej czyli suplementy.


Zainteresował Cię artykuł?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu