🔥 Nasz pierwszy eBook z przepisami 🍓 “TOP 5 – Zdrowe i pyszne" już dostępny w promocji❗ Kup teraz!

Kreatyna – Co to jest, jak ją brać i czy warto ją zażywać?

Przyjęło się mówić, że kreatyna to trucizna, że obciąża nerki i wątrobę a do tego jest bardzo szkodliwa dla naszego organizmu. Tak myślą nasze babcie i wujkowie, którzy wrzucają kreatynę do jednego worka ze sterydami.

A prawda jest zupełnie inna. Kreatyna to jeden z najlepiej przebadanych suplementów na świecie. Wskazany prawie dla każdego. Nie tylko dla osób aktywnych fizycznie ale i psychicznie. Nie tylko dla osób uprawiających sport ale i dla tych, które uprawiają go rzadko. Nie tylko dla osób młodych bo i dla starszych.

Kreatyna jest molekułą produkowaną w ciele, gdzie przechowywane są wysokoenergetyczne grupy fosforowe, fosfokreatyny. W okresach stresu (np. trening oporowy) fosfokreatyna uwalnia energię do wspomagania funkcji komórkowej. Daje nam to efekt wzrostu siły przy suplementacji kreatyną. Istnieją dowody, że opisywana substancja może wspomagać pracę mózgu, wzmagać gęstość kości, mięśni i poprawiać funkcję wątroby. Kreatynę znajdziemy w pożywieniu – w większości w mięsie, jajkach oraz rybach. Suplementacja kreatyną przynosi wiele korzyści zdrowotnych, zwłaszcza neuroprotekcyjne i kardioprotekcyjne. Jest często stosowana przez sportowców w celu zwiększenia mocy oraz do wzrostu czystej masy mięśniowej. Monohydrat kreatyny jest najbardziej znaną i najbardziej efektywną formą kreatyny jaką kiedykolwiek widział cały rynek suplementów. Jak brać? 5g dziennie dla maksymalizacji benefitów. Większe dawki kreatyny (do 10g/dziennie) mogą znaleźć zastosowanie u osób o pokaźnej masie mięśniowej w połączeniu z bardzo wysoką intensywnością aktywności fizycznej.

MIT: Kreatyna jest szkodliwa na nerki. Badania pokazują, że nawet w przypadku jednej działającej nerki, podawanie kreatyny nie miało na nią żadnego negatywnego wpływu. (Kredier i wsp. 2003) Dalsze badania w badaniu szkodliwości kreatyny na nerki nie wykazały żadnego negatywnego wpływu (Tarnopolsky 2010). W jednym z badań, osoby z lekko uszkodzoną nerką zostały poddane eksperymentowi zażywania 20 g kreatyny dziennie. Efekt był co najmniej zaskakujący. Nie stwierdzono żadnych patologicznych zmian dla nerki.


Zainteresował Cię artykuł?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu