NOWOŚĆ! Dieta z produktami z Biedronki
🐞 Prosta, tania, odżywcza!

SPRAWDŹ

Kurkuma i jej działanie

Artykuł, Choroby, Dieta, Zdrowie

Dziś trochę rozmyślań o kurkumie. Jedna z klientek już dawno prosiła mnie o napisanie tego posta ale jakoś zapomniałam.

Wszyscy wiemy, że kurkuma to złota przyprawa. Dosłownie i w przenośni. Potrafi działać przeciwzapalnie, leczniczo i warto jej używać.

Na szczególną uwagę zasługuje jednak kurkumina, czyli substancja aktywna z kurkumy która wykazuje silnie działanie przeciwzapalne czy przeciwnotworowe. Od razu mówię, że nie jesteśmy w stanie zjeść tyle kurkumy, aby uzyskać ten efekt działania kurkuminy.

Ale niestety kurkuma może szkodzić, a jakoś rzadko się o tym mówi.

Wspomniana Pani trafiła 2x z polekowym zapaleniem wątroby do szpitala (całe szczęście z jej wątrobą i z nią już wszystko ok) i lekarze podejrzewają właśnie kurkumę. Co prawda, Pani ta ma bardzo delikatną wątrobę ale to pokazuje, że wszystko ma swoje granice. A używała kurkumy wszędzie i to w ogromnych ilościach.

  • Tak więc powinniśmy dozować ilości kurkumy. Nie więcej niż 1/3 – 1/4 łyżeczki dziennie, jak się okazuje.
  • Nie powinny jej przyjmować osoby z nadżerkami żołądka, problemami wrzodowymi jelit lub żołądka czy też chorobami zapalnymi jelit.
  • Nie poleca się jej w ciąży i podczas karmienia piersią. Jednak brakuje tu dobrych badań.
  • Jest zakazana przy kamicy żółciowej.
  • Nie poleca się jej przed operacjami i zabiegami.
  • Stwierdzono, że stosowanie kurkumy spowalnia krzepnięcie krwi.
  • Potrafi podrażniać nasz żołądek i jelita.
  • Kurkumina może być alergenem kontaktowym. Niektóre osoby zgłaszały kontaktowe zapalenie skóry i pokrzywkę z powodu kontaktu z kurkumą. Ponieważ kurkuma należy do rodziny imbirów, uważaj, jeśli masz uczulenie na imbir.
  • Dodatkowo może wykazywać interkacje z lekami – leki rozrzedzające krew, takie jak warfaryna, klopidogrel, aspiryna itp., leki, które zmniejszają produkcję kwasu żołądkowego jak cymetydyna czy omeprazol itd, leki na cukrzycę.

To dawka czyni truciznę. Nie przesadzaj a nic się nie wydarzy. Ale pamiętaj, że co za dużo to niezdrowo.

Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5664031/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26528921
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15501961
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16545122
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3535097/


Zainteresował Cię artykuł?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

2 Komentarze. Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu