Premiera! "Dieta na zdrową redukcję – wersja wiosna-lato"! Kompletna dieta już za 119zł! Kup teraz!

Niesamowite właściwości pyłku pszczelego

Jest to produkt naturalny, zbierany i przetwarzany przez pszczoły. Wykazuje działanie prozdrowotne ze względu na obecność wielu składników biologicznie czynnych. Ziarno pyłku otoczone jest dwuwarstwową ścianą komórkową, której wygląd, wielkość i kolor zależą od gatunku roślin, z których pochodzą. Zbierany jest przez pszczoły robotnice. Największa aktywność zbioru pyłku przypada na godziny przedpołudniowe i tylko w bezwietrzną pogodę. Dla pszczół pyłek kwiatowy w postaci pierzgi stanowi główne źródło białka w ich pożywieniu.

Pszczelarze, chcąc pozyskać cenny pyłek, montują urządzenia do jego poławiania. Zebrany pyłek musi być szybko wybrany przez pszczelarza, najlepiej w ciągu 24 h, ponieważ jest nietrwały i szybko ulega psuciu.

W pyłku pszczelim występuje ponad 250 różnych substancji. Dokładny skład może się różnić ze względu na gatunki roślin, a także rodzaj gleby i strefę klimatyczną, z której pochodzi:

  • Woda: 25%
  • Ok. 33,7% stanowią cukry (fruktoza, glukoza, maltoza oraz turanoza, sacharoza i trehaloza oraz skrobia, dekstryny, pollenina i celuloza)
  • Białka występujące w pyłku stanowią ok. 23,9% jego składu, a są to głównie frakcje albumin, globulin, gluteliny, prolaminy i enzymów
  • Aminokwasy ok. 17,6%: treonina, kwas glutaminowy, kwas asparaginowy, seryna, prolina, walina, glicyna, metionina, alanina, leucyna, fenyloalanina, izoleucyna, tyrozyna, histydyna, arginina, tryptofan, lizyna, cystyna
  • Kwasy tłuszczowe: w polskim pyłku pszczelim występują kwasy tłuszczowe nasycone, takie jak kwas palmitynowy, który stanowi 27,2% wszystkich lipidów, kwas stearynowy 1,6%, mistynowy 0,7%, lignocerynowy 0,7%, arachidowy 0,8%, behenowy 0,4%; kwasy tłuszczowe wielonienasycone: kwas alfa linolenowy oraz kwas linolowy 13% ; kwasy tłuszczowe jednonienasycone stanowią 4,6% zawartości wszystkich lipidów i reprezentuje je kwas oleinowy
  • Enzymy: alfa i beta amylazy, inulaza, celulaza, inwertaza, lipazy i fosfolipazy, proteazy i peptydazy, hydrolazy, izomerazy, oksydoreduktazy, liazy, transferazy, fitaza alkaliczna
  • Związki fenolowe 1,2%: leukoantocyjany, kwasy fenolowe, katechiny, flawonoidy, związki triterpenowe, alkaloidy pirolizydynowe i kanabinoidy
  • Witaminy: 0,2%: inozytol (105,6 mg/100 g), wit. C (30,5 mg/100 g), niacyna (13,7 mg/100 g), wit. B5 (2,3 mg/100 g), ryboflawina (1,8 mg/100 g), tiamina (0,9 mg/100 g), pirydoksyna (0,6 mg/100 g), kwas foliowy (0,4 mg/100 g), biotyna (0,1 mg/100 g) oraz śladowe ilości wit. B12, wit. E (29,4 mg/100 g) oraz prekursory wit. A (ok. 12,9 mg/100 g)
  • Składniki mineralne: fosfor, potas, wapń, magnez, sód, żelazo, mangan, cynk, miedź, nikiel, kobalt
  • Błonnik: 22,4% z celulozy

Do dość dobrze znanych właściwości pyłku zaliczamy działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwutleniające, przeciwmiażdżycowe, odtruwające, przeciwbólowe, przeciwgrzybicze, zapobiega przerostowi gruczołu krokowego, wspomaga przeciążoną wątrobę, a także pobudza układ krwiotwórczy do wytwarzania krwinek czerwonych.

Dodatek pyłku do codziennego jadłospisu wzbogaci go o naturalne witaminy, składniki mineralne i związki biologicznie czynne, takie jak: kwasy fenolowe i flawonoidy. Może wspomagać terapię alkoholową u osób uzależnionych, stosowany jest w dietoterapii stanów depresyjnych, obniżonego nastroju i innych chorób psychicznych.

W ostatnich latach udowodniono także, że wykazuje działanie: immunoregulujące i immunosupresyjne (zabezpieczające przed odrzuceniem przeszczepu), przeciwalergiczne, przeciwnowotworowe, osłonowe dla płodu, ochraniające przez promieniowaniem jonizującym, przeciwagregacyjne (przeciwdziałające zlepianiu się płytek krwi,opóźniające starzenie się organizmu.

Ze względu na swoje działanie wysoce odżywcze może znaleźć zastosowanie w dietoterapii osób starszych, niedożywionych, u osób wyniszczonych chorobą, w chorobach nowotworowych, u pacjentów z oparzeniami po naświetleniach oraz u rekonwalescentów po przebytej chorobie. Pyłek pszczeli, który odznacza się wysoką wartością odżywczą może pomóc w zapobieganiu stanom niedożywienia i w uzupełnianiu już utraconych substancji pokarmowych w dość szybkim czasie. Pyłkiem pszczelim można także wzbogacić dietę osób ciężko pracujących fizycznie, czy u sportowców w celu regeneracji mięśni.

Jak stosować?
Pyłek można rozpuścić w letniej wodzie lub soku i wypić lub dodawać do owsianek, czy jogurtów. U dorosłych za dawkę terapeutyczną uważa się 20–40 g czystego pyłku pszczelego na dobę, jest to 3–5 łyżeczek, a dla dzieci 1–2 łyżeczki. Pyłek powinno się przyjmować trzy razy dziennie przed jedzeniem.

Źródła:

  • Kędzia B., Hołderna-Kędzia E.: Nowe badania nad biologicznymi właściwościami pyłku kwiatowego; Postępy Fitoterapii 1/2012.
  • Kurek-Górecka A., Balwierz R., Dzierżewicz Z.: Dietetyczne aspekty zastosowania pyłku pszczelego; Bromat. Chem. Toksykol. – L, 2017, 3, str. 191 – 200.
  • Basista K., Sodzawiczny K..: Pyłek kwiatowy – nowy surowiec naturalny, możliwości wykorzystania w lecznictwie i kosmetologii; GF grudzień 2011.

Zainteresował Cię artykuł?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

2 Komentarze. Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu