🔥 Nasz pierwszy eBook z przepisami 🍓 “TOP 5 – Zdrowe i pyszne" już dostępny w promocji❗ Kup teraz!

Niska ferrytyna? Mamy rozwiązanie!

Niska ferrytyna? Mamy rozwiązanie!
Przyczyny niskiej ferrytyny

Przyczyny oficjalne

  • niedokrwistość
  • zespół złego wchłaniania żelaza
  • choroby zapalne jelit np. choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego
  • zbyt obfite miesiączki
  • nowotwory
  • krwotoki wewnętrzne
  • ciąża
  • stosowanie leków – inhibitorów pompy protonowej

Przyczyny mniej oficjalne

  • zakażenie Helicobacter Pylori
  • wrzody żołądka, zapalenie żołądka
  • choroby zapalne i autoimmunologiczne jelit
  • dieta redukcyjna
  • celiaka
  • niedoczynność tarczycy
  • depresja
  • ADHD
  • choroby neurodegeneracyjne
Jak sobie poradzić? Jakie badania wykonać?

Badanie ferrytyny wykonywane jest w celu oceny, czy żelazo zostaje magazynowane w organizmie. Oznaczanie poziomu ferrytyny zalecane jest , gdy podczas badania hematokrytu i hemoglobiny, stwierdza się ich obniżony poziom. Szczególnie, gdy erytrocyty zawierają znacznie mniejszą ilość hemoglobiny, a więc występuje niedobarwliwość krwinek oraz mikrocytoza.

W przypadku niektórych pacjentów, lekarz może zlecić dodatkowe badania w celu ustalenia przyczyn niedoboru ferrytyny i uzyskania pełnego obrazu stanu zdrowia pacjenta. Należy do nich:

  • krew utajona w kale,
  • morfologia,
  • TIBC – całkowita zdolność wiązania żelaza,
  • TfS- wysycenie transferem żelaza,
  • sTfR – stężenie rozpuszczalnej formy receptora transferryny.
Normy

Jednostki i zakresy – funkcjonalne vs laboratoryjne

Prawidłowe stężenie ferrtyny zależy od płci i mieści się w szerokim przedziale, wynosząc:

  • u kobiet 10-200 µg/l (śr. 35 µg/l)
  • u mężczyzn 15-400 µg/l (śr. 90 µg/l).

Jaki jest optymalny poziom ferrytyny?

  • u kobiet to 50-70 µg/l w górę
  • u mężczyzn to 120-150 µg/l.

Chociaż to znów przedziały, warto optymalizować je indywidualnie, biorąc pod uwagę stan zdrowia czy aktywność fizyczną.

Czym jest ferrytyna?

Ferrytyna jest jednym z ważniejszych białek w organizmie człowieka, ponieważ uczestniczy w procesie magazynowania żelaza, które z kolei wykorzystywane jest w syntezie hemoglobiny. Ferrytyna jest białkiem tzw. ostrej fazy, występującym m.in. w wątrobie, śledzionie, nerkach, szpiku kostnym i mięśniach szkieletowych.

Co warto suplementować?
  • żelazo
  • witamina C
  • witamina E
  • witamina D
  • witaminy z grupy B
  • laktoferyna
  • probiotyki
  • omega-3
Dieta

Wzrost stężenia żelaza we krwi zazwyczaj skutkuje podniesieniem się poziomu ferrytyny, choć nie zawsze. W celu zwiększenia stężenia ferrytyny bardzo ważna jest odpowiednia dieta bogata w żelazo, przede wszystkim hemowe pochodzenia zwierzęcego.

Źródła żelaza hemowego w diecie to: czerwone mięso, podroby (wątroba, nerki, serce), przetwory mięsne, jaja, drób, ryby (sardynki, śledzie, makrela). Źródła żelaza niehemowego, boćwina, buraki, brukselka, nasiona roślin strączkowych, czarna i czerwona porzeczka, maliny, suszone warzywa i owoce.

Warto też zadbać o składniki zwiększające przyswajalność żelaza: witaminę C i aminokwasy – histydynę oraz lizynę.

Należy unikać produktów ograniczających przyswajanie żelaza: kawy, mocnej herbaty, kakao. Nie należy też łączyć w jednym posiłku bogatych źródeł żelaza oraz mleka i jego przetworów.


Zainteresował Cię ten temat?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu