🔥 Nasz pierwszy eBook z przepisami 🍓 “TOP 5 – Zdrowe i pyszne" już dostępny w promocji❗ Kup teraz!

Rozszerzanie diety u niemowląt – kiedy zacząć?

Rozszerzanie diety u niemowląt - kiedy zacząć?

W Pytanie na Śniadanie mówiliśmy o rozszerzaniu diety u niemowląt. Kiedy więc dziecko jest gotowe do przyjmowania innych produktów niż mleko? 

Należy dążyć do wyłącznego karmienia piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia dziecka, ponieważ to najlepszy dla niego sposób żywienia. Pokarmy uzupełniające można zacząć wprowadzać między 17, a 26 tygodniem życia. Na początku warto podawać warzywa i owoce lekkostrawne np. banan, mango, melon, marchewka, batat, brokuł, awokado, kalafiory. A także bezglutenowe i glutenowe produkty zbożowe, mięso, ryby, nabiał i jaja. Należy unikać cukru, soli (do 24 mz), przetworzonego mięsa, soków owocowych (do 12mz.), grzybów, miodu, surowego mięsa i surowych jaj, serów pleśniowych, mleka krowiego (obciążą nerki), koziego i owczego (zbyt duża ilość składników mineralnych, które obciążają nerki).

Zbyt wczesne podawanie pokarmów uzupełniających w diecie dziecka może spowodować, że będzie mniej chętnie spożywało mleko matki, które zawiera wszystkie niezbędne dla niego składniki odżywcze oraz energię. Może to prowadzić do zmniejszonej ilości przyjmowanych przeciwciał wraz z mlekiem matki i w efekcie zwiększać ryzyko występowania biegunek oraz infekcji. Efektem zbyt wczesnego wprowadzania posiłków stałych może być również problem z nadwagą w późniejszych etapach życia. Badania pokazują, że zbyt prędkie wprowadzenie pokarmów zaburza mikrobiotę.

Za najkorzystniejszy pokarm dla mikrobioty jelitowej dziecka, uważa się mleko matki, które jest bogate zarówno w prebiotyki, jak i probiotyki. Pokarm matki zawiera między innymi oligosacharydy, które stanowią pożywkę dla dobrych bakterii jelitowych. Dzieci, które są odżywiane mlekiem modyfikowanym powinny dodatkowo otrzymywać mieszanki wzbogacane o oligosacharydy. W przypadku, gdy rozpoczyna się wprowadzać dziecku pokarmy uzupełniające należy zadbać to, by w jadłospisie nie zabrakło naturalnych prebiotyków w postaci np. bananów, szparagów.


Zainteresował Cię ten temat?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu