🔥 Nasz pierwszy eBook z przepisami 🍓 “TOP 5 – Zdrowe i pyszne" już dostępny w promocji❗ Kup teraz!

Stwardnienie rozsiane czy możemy sobie pomóc w tej chorobie dietą?

Stwardnienie rozsiane czy możemy sobie pomóc w tej chorobie dietą?

Stwardnienie rozsiane jest chorobą autoimmunologiczną, w której dochodzi do uszkodzenia nerwów w mózgu i rdzeniu kręgowym prowadząc do niepełnosprawności.

Jakie są objawy stwardnienia rozsianego?

  • Bolesny ruch gałek ocznych i niewyraźne widzenie
  • Drżenie i utrata koordynacji / równowagi związane
  • Osłabienie kończyn i mięśni, skurcze i drętwienie prowadzą do problemów z poruszaniem się
  • Niewyraźne lub podwójne widzenie
  • Zaparcia, nietrzymanie moczu, problemy z pęcherzem lub zaburzenia erekcji
  • Zmęczenie, które może potencjalnie współistnieć z depresją

… i wiele innych!

Co może być przyczyną choroby?

Zaburzenia mikrobioty jelitowej są przyczyną nie tylko stwardnienia rozsianego, ale większości chorób autoimmunologicznych. Jedną z przyczyn choroby jest zaburzona integralność bariery krew-mózg. Jak donoszą badania bakterie jelitowe mogą mieć wpływ na zachowanie integralności tej bariery.

Stres oksydacyjny – rozumiany, jako nierównowaga między wolnymi rodnikami i antyoksydantami. Nadmierna ilość wolnych rodników przyczynia się do demielinizacji uszkodzeń aksonów w mózgu.

Chorobę mogą również indukować przewlekłe infekcje takie jak:

  • Wirus Epsteina-Barra
  • Wirus opryszczki
  • Wirus brodawczaka

Wirusy te w naszym organizmie mogą ulec tzw. hibernacji i aktywować się w przypadku obniżonej odporności czy większego stresu. Wirusy te przyczyniają się do stałego stanu zapalnego, który nie jest dla nas czymś dobrym, a wręcz przeciwnie.

  • Niedobór witaminy D3 przyczynia się do wielu niekorzystnych zmian w naszym organizmie, dlatego zadbaj o jej poziom już dziś.
  • Długotrwały, przewlekły stres również może być przyczyną i czynnikiem uaktywniającym chorobę, dlatego znajdź swój sposób na radzenie sobie z nim.
  • Tłuszcze trans przyczyniają się do stanów zapalnych, zwiększonej produkcji wolnych rodników w organizmie, przez co biorą swój udział w patogenezie tej choroby.
  • Zbyt mało przeciwutleniaczy pochodzących z diety- unikanie warzyw czy owoców to pozbywanie swojego organizmu naturalnych antyoksydantów, przez co szala równowagi między wolnymi rodnikami, a antyoksydantami kieruje się w tą drugą mniej korzystną dla nas stronę.
  • Alkohol i papierosy to nie wymaga komentarza.

Co z dietą?

Dieta w stwardnieniu rozsianym powinna być mocno przeciwzapalna i odżywcza, aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej antyoksydantów i substancji odżywczych.

Oto kilka zasad diety w stwardnieniu rozsianym:

  • Zielony to kolor zdrowia, włącz do diety koktajle, sałatki, smoothie, będą one źródłem witamin z grupy B bardzo ważnych do pracy twoich mitochondriów.
  • Warzywa bogate w siarkę, takie jak warzywa krzyżowe, warzywa z rodziny cebulowej i grzyby.
  • Intensywnie zabarwione owoce lub warzywa: borówki, jeżyny, maliny -t to bomba antyoksydantów, spożywaj ich jak najwięcej, a na pewno w naturalny sposób zwiększysz ilość antyoksydantów w diecie. Pamiętaj o sezonowości.
  • Kwasy Omega-3 – dietetycy i żywieniowcy promują jedzenie ryb niestety znacznych efektów nie widać, dlatego zachęcam do suplementacji kwasów omega-3.
  • Staraj się wybierać mięso od lokalnych dostawców, unikaj mięsa niewiadomego pochodzenia.
  • Wybieraj tłuszcze dobrej jakości w tym awokado, oliwa z oliwek, orzechy i nasiona.

Ciekawostka

W przypadku stwardnienia rozsianego poleca się również dietę ktogeniczną lub tzw. okno żywieniowe, które na celu ma poprawę autofagi (smooczyszania organizmu) i odciążenie organizmu. Wszystko jednak zależy od choroby, stadium, stylu życia, diety itd.

Przechodząc na tego typu diety pamiętaj o kontakcie ze specjalistą, gdyż bardzo często stosowanie ich na własną rękę może przynieść więcej szkody niż pożytku.


Zainteresował Cię artykuł?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu