🔥 Nasz pierwszy eBook z przepisami 🍓 “TOP 5 – Zdrowe i pyszne" już dostępny w promocji❗ Kup teraz!

Zobacz jaki wpływ mają składniki naszej diety na pracę układu odpornościowego

Zobacz jaki wpływ mają składniki naszej diety na pracę układu odpornościowego

Aminokwasy

  • niezbędne do syntezy białek strukturalnych i przekaźnikowych w komórkach immunologicznych;
    dostępność tryptofanu, proliny i argininy promuje różnicowanie limfocytów, zwłaszcza limfocytów T regulatorowych.

Źródła w diecie: mięso, ryby, suche nasiona roślin strączkowe, mleko i przetwory mleczne, jaja, soja.

Polifenole

  • eliminacja wolnych rodników tlenowych;
  • modulacja produkcji tlenku azotu, cytokin prozapalnych oraz immunoglobulin klasy IgG i IgA.

Źródła w diecie: winogrona, jagody, oliwa, orzechy, kakao, ziarna, nasiona roślin strączkowych, zielona herbata.

Selen

  • kluczowa rola w regulacji reakcji utleniania i redukcji przez peroksydazę glutatiou;
    kofaktor selenoenzymów szlaków transkrypcji genów zależnych od aktywacji NFkB i białka przeciwzapalnego AP-1.

Źródła w diecie: orzechy brazylijskie, ryby (tuńczyk, łosoś), jaja, grzyby.

Żelazo

  • regulacja proliferacji i różnicowania komórek;
  • udział w syntezie chlorowych pochodnych rodników hydroksylowych przez neutrofile i monocyty;
  • w odporności nieswoistej wiązane przez laktoferynę dla zahamowania manmażania patogenów.

Źródła w diecie: mięso wątróbka, podroby, kakao, pestki i orzechy, jaja, ryby, morele, śliwki, soja, fasola biała, natka pietruszki, brokuły.

Miedź

  • funkcja ochronna przed toksycznym działaniem rodników tlenowych w cytoplazmie.

Źródła w diecie: kakao, orzechy i nasiona, kasze, płatki owsiane, natka pietruszki, soja, fasola biała, skorupiaki, ryby (makrela, śledź, sardynki).

Witamina B6

  • niezbędna podczas syntezy kwasów nukleinowych i białek;
  • w niedoborze upośledzenie proliferacji i funkcji limfocytów Th1, limfocytów B i komórek NK.

Źródła w diecie: tłuste ryby morskie, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, nasiona roślin strączkowych, warzywa – kapsuta, papryka, awokado, brokuły, pomidory, owoce – banany, kiwi.

Witamina B12

  • w niedoborze upośledzenie syntezy puryn, zahamowanie wydzielania immunoglobulin, obniżenie liczny limfocytów T, cytotoksycznych i komórek NK, a także upośledzenie odpowiedzi poszczepiennej.

Źródła w diecie: wołowina, wieprzowina, kurczak, podroby, ryby, owoce morza, jaja, produkty mleczne.

Kwas foliowy

  • niezbędny w czasie syntezy białek i kwasów nukleinowych;
  • w niedoborze zaburzenie odpowiedzi komórek NK, limfocytów Th1 i T cytotoksycznych.

Źródła w diecie: zielone warzywa – sałata, szpinak, brokuły, brukselka, orzechy, nasiona, pełnoziarniste pieczywo, wątroba, jaja, sery.

Witamina C

  • nieenzymatyczny przeciwutleniacz;
  • zachowanie integralności śródbłonka naczyń;
  • działanie chemokinetyczne i chemotaktyczne względem makrofagów i granulocytów (promocja procesów regeneracji i gojenia);
  • wzmożenie funkcji komórek NK, limofcytów Th1 i T cytotoksycznych.

Źródła w diecie: rokitnik, owoce dzikiej róży, czarne porzeczki, truskawki, kiwi, grejpfrut.

Witamina E

  • funkcje antyoksydacyjne;
  • wzmożenie wydzielania IL-2 i proliferacji limfocytów z polaryzacją odpowiedzi w kierunku Th1 – zależnej;
  • aktywacja komórek NK;
  • promowanie różnicowania limfocytów w komórki pamięci.

Źródła w diecie: nasiona i orzechy, oleje roślinne, pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce.

Witamina A

  • zachowanie integralności błon śluzowych, nabłonków i naskórka;
  • dojrzewanie komórek NK;
  • różnicowanie limfocytów B i T;
  • w niedoborze zahamowanie fagocytozy i tworzenie reaktywnych form tlenu.

Źródła w diecie: wątróbka, jaja, mleko i przetwory mleczne, tłuszcze i oleje rybie, czerwone, żółte, pomarańczowe owoce i warzywa, warzywa liściaste.

Witamina D

  • modulacja funkcji komórek układu immunologicznego, z wyjątkiem limfocytów B;
  • hamowanie sekrecji cytokin prozapalnych;
  • stymulacja wydzielania przez makrofagi i komórki nabłonkowe peptydów o aktywności przeciwdrobnoustrojowej.

Źródła w diecie: ryby morskie, mleko i przetwory mleczne, jaja, oleje roślinne, wątroba, sery dojrzewające.


Zainteresował Cię ten temat?

Poszerz swoją wiedzę o wybrane produkty z naszego sklepu – solidna dawka praktycznej wiedzy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu